Thursday, April 23, 2009

Surat Kiriman Rasmi

Nur Amira Bte Azmir
Blok 491C Tampines St 45
#02-214
Singapura 522491

21 April 2009

Pengurus Syarikat Sistic
Kaunter Sistic, tingkat #01-34
Tampines Mall
Tuan

Perkara : Aduan mengenai perkhidamatan yang kurnag memuaskan

Merujuk kepada perkara yang di atas, saya ingin membuat aduan mengenai perkhidmatan yang kurang memuaskan sewaktu saya membeli tiket di kaunter Sistic anda. Saya ingin membuat beberapa saranan supaya perkhidmatan anda dapat diperbaiki lagi.

Dua minggu yang lalu, saya telah menerima khabar bahawa penyanyi Amerika, David Archuleta akan datang ke Singapura untuk mengadakan sebuah pertemuan bersama peminat-peminatnya di sini. Sejurus sahaja saya mendengar khabar itu, saya langsung menelefon sahabat saya untuk mengajak nya menonton bersama. Syaa dah rakan saya pun bertemu di Kaunter Sistic berdekatan untuk mendapatkan tiket secepatnya suapay dapat menontonnya pada malam itu juga. Sewaktu membeli tiket tersebut, ada beberapa masalah yang timbul. Salah satu masalah nya ialah, kaunter bagi menjual tiket hanya dibuka satu sahaja. Akibatnya, barisan beratur menjadi sangat panjang. Setiap pelanggan yang beratur merungut kerana harus menunggu. Dengan tidak adanya satu atau dua lagi yang terbuka, penjualan tiket akan menjadi lambat. Ramai pasti akan kecewa dengan perkhidmatan seperti ini.

Selain itu, masalah lain yang timbul adalah penjual tiket itu bersikap kurang sopan terhadap para pelanggannya. Dia telah memarahi dan membentak jika ada sesiapa sahaja yang menanyakan pertanyaan. Sifatnya yang kurang menyenangkan itu membuat saya rasa tidak selesa. Walaupun kami sudah menanya dengan baik, tetapi dia tetap dengan sikap nya yang agak agresif itu. Niat kami yang sebelumnya mahu menonton David Archuleta hancur sudah. Bukan itu sahaja, dia juga tidak memberi wang kembalian dengan betul. Kemarahan dia sebelumnya dapat membuat dia hilang konsentrasi dan akhirnya menjejas kerjanya sewaktu mengembalikan wang kepada para pelanggan. Saya juga memerhatikan barisan untuk beratur. Sepertinya, satu hadangan harus dibuat supaya mereka hanya berdiri di satu barisan dan tidak ada ornag yang memotong barisa. Ini juga memudahkan semua orang yang beratur.

Dengan masalah-masalah yang telah saya jelaskan, saya ingin sekali memberi saranan-saranan supaya pekhidmatan tuan dapat diperbaiki lagi. Untuk masalah kaunter, pihak syarikat Sistic seharusnya mengambil lagi pekerja untuk mengisi kaunter-kaunter yang kosong. Ia akan lebih membuka ruang untuk pelanggan-pelanggan membli tiket. Saya rasa pekerja tuian perlu menjalani beberapa kursus untuk melayan pelanggan dengan baik. Ini akan membantunya juga untuk lebih menjaga dan mengawal emosinya. Saranan terakhir saya ialah mengadakan penghadang di barisan untuk beratur. Ini sangat penting untuk memastikan tiada orang memotong barisan dan semua akan orang akan menjadi lebih teratur jika sedang menunggu giliran.

Akhir sekali, saya berharap tuan akan mempertimbangkan saranan-saranan ini supaya dapat memperbaiki perkhidmatan tuan. Saya juga berharap tuan akan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap pekerja tuan yang kurang sopan itu. Tuan dapat memulakan ini dengan memberi amaran kepadanya. dengan itu, dia akan sedikit sebanyak menyadari bahawa dia telah membuat kesalahan yang besar. Terima kasih kerana sudi membaca surat ini. Sekian terima kasih.

Yang benar
tandatangan
(Nur Amira Bte Azmir)

No comments:

Post a Comment